Friday, November 8, 2013

Nak jadi Lebih Baik, JOM HIJRAH!!!!

Dengan nama ALLAH Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang

Assalamualaikum warahmatullahibarakatuh :)


  Salam Maal Hijrah untuk semua followers blog SIC kami ucapkan. Belum terlambat lagi rasanya kan? Semoga dengan datangnya tahun baru ini, kita akan lebih mempersiapkan diri untuk menjadi yang lebih baik dari diri kita yang sedia ada sekarang. Perkongsian usrah kami minggu ini sangat menarik. 
APA ITU HIJRAH PADA KITA? 

Bila sebut tentang hijrah, pasti ramai yang membayangkan hijrah Rasulullah dan para 

sahabat serta umat Islam dari Mekah ke Madinah . Hijrah juga bukan sekadar kita menyanyikan lagu "Maal Hijrah" seperti yang berkumandang di stesen televisyen dan corong radio. Bukan itu sahaja, ramai juga yang merasakan perlu ke kita berhijrah? Adakah dengan hijrah keadaan akan jadi lebih baik?


Hijrah Rasulullah dari Mekah ke Madinah yang
telah berjaya melebarkan empayar kerajaan Islam



Ya, sudah semestinya! Hijrah akan bantu kita untuk bawa diri kita lebih baik dari kita yang sekarang. Masih ada yang ragu - ragu ya? Tak mengapa, masih ada banyak perkongsian dari kami. Hijrah itu tidak semestinya bermula dengan perkara yang besar dalam hidup kita kerana untuk melakukan perubahan diri, ia adalah perkara yang berterusan. Tidak pernah ada titik noktah. Yang penting kita tahu dan tetapkan pendirian kita untuk perubahan yang kita nak lakukan itu. Pendirian itu datang dari diri kita sendiri, oleh itu kita yang harus kuat dan fokus dengan tujuan sebenar kita. 

Sebagai contoh yang paling dekat dengan kita ialah solat. Mungkin sebelum ini, kita selalu menunaikan solat di hujung - hujung  waktu, jadi kita lakukan perubahan dengan mempercepatkan setengah jam dari kebiasaan. Keesokan harinya, 25 minit lebih awal, dan seterusnya sehinggalah kita dapat membiasakan diri untuk solat di awal waktu. Kita pasti akan terasa kepuasan dengan perubahan yang kita lakukan. Percayalah! Umpama bila kita bekerja di tengah panas, kemudian diberi minuman sejuk, sudah tentulah kita merasa lega dan puas. Begitu juga dengan setiap perubahan yang kita lakukan. Tidak rugi untuk berhijrah atau berubah kerana Allah sentiasa memberi jalan kemudahan kepada hambaNYA yang berusaha membaiki diri. Tingkatkan tanggungjawab juga adalah hijrah. Kita sebagai hamba dengan mudah dapat melakukan perubahan dengan membaiki dan memantapkan ibadah kita kepada Pencipta Yang Maha Agung. 

Jadi, jangan takut atau berfikir panjang lagi untuk malakukan penghijrahan. Segalanya bermula dengan diri kita sendiri. Kita sudah sedia baik, jadi berusahalah untuk jadi yang lebih baik dari yang sebelum ini ya! Dan tanamkan dalam diri kita untuk berprasangka baik dengan Allah. InshaALLAH kita akan mendapat petunjuk dan hidayahNYA untuk setiap apa yang kita lakukan di muka bumi ini. 

Jika ada sebarang pertanyaan atau kemusykilan, boleh diajukan di ruangan komen. Kami di SIC amat bebesar hati untuk membantu anda semua :) 

"USRAH HINGGA JANNAH, INSHAALLAH"

2 comments:

  1. terima kasih mai. akak suka pengisian ini....nnt bila terlupa...datang balik entri ni....baca utk ingatkan kembali perkongsian air mata.

    ReplyDelete
  2. Sama - sama kak awin :) betul, perkongsian air mata yang sangat terkesan, byk yang mai dpt belajar :)

    ReplyDelete