Tuesday, November 5, 2013

PENGERAT UKHUWAH KAMI

Dengan nama ALLAH Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang

Assalamualaikum warahmatullahibarakatuh :)

Alhamdullillah, masih diberi kesempatan untuk membuat perkongsian. Hari ini kami nak berkongsi aktiviti mingguan yang selalu kami lakukan dalam kumpulan usrah kami. Perkara pertama sebagai permulaan usrah kami ialah kami akan buat sesi taa'ruf. Sesi taa'ruf ini dibuat pada setiap sesi usrah. Mengapa ya? Hah, sebab walaupun sudah banyak kali berjumpa, tapi sebenarnya banyak lagi tentang diri kami masing - masing yang belum dikongsikan atau ahli - ahli yang lain belum tahu. Taa'ruf ini sebenarnya mendekatkan lagi ukhuwah sesama kami disamping kami lagi mengenali diri satu sama lain. Kami juga terapkan nilai persaudaraan dalam usrah kami . Menurut firman ALLAH SWT : 


إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ فَأَصْلِحُوا بَيْنَ أَخَوَيْكُمْ وَاتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّكُمْ تُرْحَمُونَ
Orang-orang beriman itu sesungguhnya bersaudara. 
Sebab itu damaikanlah (perbaikilah hubungan) antara kedua saudaramu itu dan takutlah terhadap Allah, supaya kamu mendapat rahmat.(Al Hujurat: 10)

Dalam ayat di atas, Allah telah menekankan antara sifat orang Mukmin itu ialah bersaudara, seolah-olah sifat orang mukmin itu adalah hanya bersaudara . Namun jangan pula ada yang salah faham ya sehingga mengagungkan dan menganggap bahawa sifat persaudaraan itu penting sekali sehingga perkara lain yang lebih penting diabaikan. 

Aktiviti wajib kami selain dari sesi taa'ruf ialah, tadarus Al - Quran. Setiap ahli akan bergilir - gilir membaca ayat Al Qran dan seterusnya kami akan membincangkan tafsir ayat - ayat yang dibaca tadi. Banyak perkongsian yang kami dapat dari Naqibah kami terutamanya melalui perbincangan ayat Al Quran ini. 


Bacaan ayat suci Al Quran menjadi aktiviti wajib dalam usrah kami


Setiap ahli akan membaca mengikut giliran masing - masing beserta tafsir ayat Al Quran yang dibaca 


Selain dari bertadarus, Naqibah kami turut membuat perkongsian hadis yang sedikit sebanyak membantu kami dalam pembaikan jasmani dan rohani. Isu semasa turut dibentangkan dan selalunya akan ada slot perbincangan terbuka antara kami  supaya kami semua tahu keadaan dunia semasa dan bukan menjadi muslimah yang seperti katak di bawah tempurung. Seiring dengan zaman sekarang yang semakin moden dan bergerak maju kehadapan, kami dipupuk untuk menjadi muslimah moden yang solehah, berinovasi, berilmu serta berkeyakinan tinggi untuk menempuh cabaran semasa walaupun masing - masing terikat dengan komitmen sebagai pelajar, wanita bekerjaya, isteri, ibu dan anak. 

Ini sahaja untuk perkongsian dari Sister in Circle (SIC) kali ini. InshaALLAH, untuk entry yang akan datang, kami akan memperkenalkan Naqibah kami dan ahli - ahli usrah yang lain. Diharap kalian semua mendapat manfaat dari entry kali ini. Kepada mereka yang berminat untuk memberi pendapat dan komen untuk blog ini, jangan segan silu ye! Kami amat berbesar hati dengan penglibatan anda dalam blog kami ini. 

"USRAH HINGGA JANNAH, INSHAALLAH"

2 comments: