Wednesday, November 13, 2013

INDAHNYA MENUTUP AURAT.



PERMULAAN...

Assalamualaikum kepada semua pembaca SIC..... Harap anda semua sihat sejahtera. Harap hari ini kita menjadi hamba Allah yang lebih baik daripada semalam.

Dalam entry ini saya ingin berkongsi serba sedikit tentang fesyen atau mungkin tiada kena mengena dengan fesyen untuk entry yang pertama ini. Tujuan saya menulis  ini adalah untuk berkongsi serba sedikit tentang fesyen-fesyen muslimah yg mengikut syarak, insyaAllah. Dalam entry yang pertama ini saya tidak mahu bercerita dengan lebih dalam tentang fesyen tetapi saya akan berkongsi serba sedikit sebab-sebab kita perlu menutup aurat.

Dahulu pernah saya tertanya-tanya kenapa kita semua perlu menutup aurat . Melalui pemerhatian saya ketika itu ada tiga kemunkinan kenapa kita perlu menutup aurat sama ada keluarga, budaya atau pun kerana Allah.tetapi setelah saya bertemu dengan ayat di dalam surah An-Nur ayat 31  menyatakan:

" dan katakanlah kepada perempuan-perempuan yang beriman supaya menyekat pendangan mereka (daripada memandang yang haram), memelihara kehormatan mereka dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka kecuali yang zahir daripadanya ; dan hendak lah mereka menutup belahan leher bajunya dengan tudung kepala mereka dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka melainkan kepada suaminya atau bapa mereka atau bapa mertua mereka atau anak-anak mereka atau anak-anak tiri mereka atau saudara-saudara mereka atau anak bagi sudara-saudara mereka yang lelaki atau anak bagi sudara-saudara mereka yang perempuan atau perempuan-perempuan islam  atau hamba-hamba mereka atau org gaji dari orang-orang lelaki yang telah tua dan tidak berkeinginan kepada perempuan dan janganlah mereka menghentakkan kakiuntuk diketahui orang akan apa yang tersembunyidari perhiasan mereka dan bertaubatlah kamu sekalian kepada Allah, wahai orang-orang yang beriman, supaya kamu berjaya"

Selepas saya membaca ayat di atas saya tahu sebenarnya Allah yang perintahkan kita untuk menutup aurat, itu lah yang menjadi salah satu sebab  saya mula menutup aurat sehingga lah sekarang  walaupun tidak lah sesempurna mana tapi insyaAllah akan diperbaiki dari masa kesemasa.

Kenapa kita kena tutup aurat?
Jawapanya mudah sahaja, setiap wanita islam perlu tutup aurat kerana kita adalah wanita yang berharga, contohnya kalau kita perhatikan banyak barang-barang yang berharga atau mahal selalunya barang-barang itu akan di letakkn di dalam bekas kaca supaya tiada orang yg boleh pegang dan curi  dan kita cuma dapat melihat dari jauh,. Bergitu juga lah kita,


wanita islam  dimana Allah memerintahkan kita menutup aurat kerana kita ini berharga selain daripada itu orang lain tidak dapat sentuh kita kecuali orang-orang yang berhak menyentuhnya.

Benarkan kalau menutup aurat itu kita tidak boleh berfesyen?
Tidak semestinya kalau kita menutup aurat kita tak boleh berfesyen, bagi saya menutup aurat tidak pernah menghalang kita untuk berfesyen. banyak pakaian-pakaian yang terkini yang masih lagi kita boleh pakai tetapi yang penting kenala mengikut syarak yang telah di tetapkan didalam islam. Kini ramai wanita-wanita islam yang menutup aurat dengan sempurna tetapi masih lagi boleh berfesyen  malah mereka kelihatan cantik dan sedap mata memandang. Tapi kalau nak berfesyen kena lah dalam keadaan bersederhana ya.

kan cantik kalau semua menutup aurat seperti ini.


                Jom lah kita ramai-ramai berubah ke arah kebaikan berubah tu seronok tau, mungkin kita tidak boleh berubah secara drastik tapi kita boleh buat secara berperingkat-peringkat , jangan pernah takut untuk berubah ke arah kebaikan kerana berubah itu kan satu perkara yang baik, jangan risau Allah akan setiasa tolong kita dan Allah sentiasa bersama dengan kita, itu lah kelebihan kita sebagai umat Islam,beruntungkan kita jadi orang Islam.


Ini lah  serba sedikit perkongsian daripada saya , insyaAllah sekiranya ada kelapangan saya akan tulis entry yang lain pula ya. Maaf sekiranya penulisan saya ini ada menguris hati pembaca2 blog SIC insyaAllah sya akan perbaiki dari semasa ke semasa.

menutup aurat dengan sempurna tidak pernah menghalang kita untuk berfesyen.



                                                                                                                                Fashion lover.


" Usrah Sampai Syurga"

No comments:

Post a Comment